Har du et community bag dig?

Er du skarp på din målgruppe? Godt. Det bør du også være. Er du skarp nok på din målgruppe til at åbne jeres døre fuldstændigt og lukke dem ind i folden? Er din organisations tilstedeværelse på internettet rummende, åben og engagerende? Ja, det bliver straks sværere.

Mathias

by Mathias, 5. juli 2024

En klar markedsfordel

Det har aldrig været vigtigere med en stærk digital tilstedeværelse. Det ved du garanteret allerede, da det prædikes alle vegne i artikler og på snorlige corporate messer. Endnu vigtigere og en stor tilføjelse er opbygningen af digitale fællesskaber. Disse fællesskaber tilbyder mere end blot et sted for kunderne at interagere med dit brand; de skaber ægte forbindelser. Forbindelser som ikke kan kopieres.

Disse fællesskaber øger kundeloyalitet, fremmer innovation og giver en klar konkurrencefordel. Et brand kan åbne op for stærke konkurrencemæssige fordele ved at skifte fokus fra produktpromovering til opbygning af et stærkt fællesskab. 33% af organisationer har mere end 10.000 mennesker i deres digitale fællesskaber. Værdien af det globale fællesskabsengagementmarked var beregnet til omkring 526 mio. dollars i 2021 og er projekteret til at nå over 2 mia. dollars i 2030.

Det lyder af mange penge, det er det også. Det er blot for at sige, kære læser, markedet går én vej, boomer, og det er der mange gode grunde til. Læs med, bliv oplyst, og lad os kigge på fordelene ved digitale fællesskaber sammen.

Autenticitet fremfor alt

I denne nye digitale verden er autenticitet nøglen til succes. Hvis du bestræber dig på at bygge, ikke bare et digitalt fællesskab, men et stærkt et af slagsen, skal du være oprigtig, transparent og værdidrevet. Det skaber tillid at være autentisk, og tillid er fundamentet, du skal bygge dit fællesskab på. Det er nemmere sagt end gjort, ja tak. Hvordan så det? Del dit brands historie, værdier og mission. Lad være med at pakke det ind i corporate snak, men fortæl det til din målgruppe, som du vil fortælle det over middagsbordet eller til en ny kollega. Du skal skabe forbindelser med dit publikum på et højere plan.

Forretningsmodellen, for ja, det er som tidligere nævnt en bæredygtig, kommerciel og indbringende forretningsmodel, bygger på koncepter af engagement og interaktion. Du har til opgave at skabe et virtuelt rum, hvor individer med delte interesser, målsætninger eller behov kan mødes og interagere, samarbejde og støtte hinanden. Det står dig frit for, om dette skal være et forum, en gruppe på sociale medier eller en udvalgt specialiseret platform. Disse fællesskaber slår sig på vidensdeling og netværk. De brands og virksomheder, som adopterer denne forretningsmodel, kan dermed positionere sig som facilitatorer af disse fællesskaber ved at skabe værdi gennem content, ressourcer, muligheder for netværk og ja, måske endda jobs. Det handler om, at du skal give af dig og din virksomhed for at få et stærkt fællesskab med ambassadører for dig og virksomheden. Jeres mission bliver i forlængelse også deres mission.

Content, content og you guessed it, content.

I dette fællesskabsunivers, som du er ved at bygge, må du ikke glemme content. Det er en hjørnesten i alle gode fællesskaber, også dit. Skab værdifuldt, relevant og engagerende content, som resonerer med din målgruppe. Kig nærmere på hvilken type content, afhængigt af din niche, branche eller DNA. Det kan være blogopslag, film eller webinar. Jeg tænker, det er underforstået, men nævner det alligevel, sørg nu for at producere kvalitetscontent. Jeg ser flere steder, at der produceres low effort content og helt ærligt, hvis du ikke prioriterer dit content, så tiltrækker det også low effort medlemmer til dit community. Det bliver ikke godt. Brug ekstra ressourcer og tid på dit indhold, så du tiltrækker de helt rigtige til dit community.

Variation er sundt i de fleste sammenhænge, det er det også i denne. Inddrag dine medlemmer i dit content. Invester i medlemmerne og få fremmet jeres user-generated content. Brugergenereret content giver diversitet og styrker samtidigt følelsen af samvær i fællesskabet. Det fungerer som testimonials til resten af omverden og får forhåbentlig dem til at tage del i dit fællesskab også.

Film drengene anbefaler film

Siden du læser dette under domænet Småfilm.dk, er det helt oplagt at vi fortæller mere om, hvordan vi bygger fællesskaber for vores kunder, gennem film mediet.

Film er et enormt effektivt værktøj, når vi skal formidle mere end ord. Her kan vi skabe en stemning, tappe ind i følelser og guide vores seer. Alt sammen meget vigtigt når opgaven lyder på community building. Når vi taler med vores kunder, skal vi udfordre og udforske. Vi skal vurdere opgaven foran os og se, om det er foreneligt med deres forretningsønsker. Vi er før blevet pitchet en opgave på en film som skal sælge, hvor vi har valgt at sende et andet pitch retur på en film som engagerer og får interaktion. En film som indgår i et større forretningsmål om at sælge på længere sigt. Hvorfor? Fordi kundepleje og relations opbyggelse på den lange bane, hvis gjort korrekt, giver glade og tilbagevendende kunder. Det kan være første skridt i tildannelsen af et community og så har du noget rigtig stærkt i dine hænder. Byg broer og tal med din målgruppe, du vil blive kongeligt belønnet.

Read more
contentstrategi

Vores 10 trin til en succesfuld contentstrategi

ArrowRightRead More
user generated content

User Generated Content (UGC)

ArrowRightRead More
cover image with girls

Alle snakker om Evergreen content og det bør du også!

ArrowRightRead More
cover image with girls

Short Form Content

ArrowRightRead More
cover image with girls

Er der plads til Long Form Content i dagens mediebillede?

ArrowRightRead More


Små Film er et content bureau med speciale i filmproduktion. Vi holder til i Spinderihallerne i Vejle.

Kontakt

+45 31 66 10 05
[email protected]

CVR 42919993
DK 7100 Vejle
Spinderigade 11 G09

Bliv klogere på content marketing

Tilmeld dig vores månedlige nyhedsbrev