Vores 10 trin til en succesfuld contentstrategi
Vi har tidligere skrevet om Short Form content. Det er formatet, som har buldret frem de seneste år. Særligt med den eksplosive vækst af TikTok har vi set andre platforme tilpasse sig og skifte fokus til kortere indhold. Den helt store vækst kom under pandemien, og det har ikke stået stille siden da.
by Mathias, 1. februar 2024
Nu skal vi i fællesskab gennemgå vores 10 kerneprincipper for en succesfuld short form strategi.
Vores kerneprincipper for en succesfuld short form strategi:
1. Den moderne forbruger & den moderne koncentrationsevne
Den gennemsnitlige koncentrationsevne rækker ikke mere end 8.25 sekunder. Det betyder altså, at dine første 3 sekunder skal være skarpe, formidlende og gå rent ind. De følgende 5.25 sekunder er afgørende for din videos succes.
Der er overordnet og helt forenklet to elementer som har indflydelse her:
- Det skrevne ord.
- Det visuelle.
Tænk over dit hook. Både visuelt, men også skrevet. Stil et spørgsmål, der vækker opmærksomhed eller sig noget andet end ‘’hej’’. Din video skal skille sig ud, så sørg for at du siger det helt rigtige.
Brug kreative visuelle elementer for at holde seeren engageret. Du får brug for begge, når din video skal performe på ganske kort tid.
2. Skab stærke content søjler
Brands og virksomheder, som vinder i 2024, er kendte i specifikke industrier, nicher eller emner. Det er de blandt andet, fordi de har etableret gode content søjler.
Betragt dine content søjler som kategorier eller retningslinjer til dit indhold.
Hos Små Film er det eksempelvis:
- Vidensdeling
- Vores miljø/fag
- Vores cases/kunder
- Små Film værdier.
3. Supporting Content formats
Nu har du styr på dine content søjler, så vi skal videre til næste punkt. Her snakker vi content formater. Hvad nytter veltænkte søjler, hvis vi ikke kan blive klogere på, hvordan vi formidler værdien i gode rammer?
Vi tager en af søjlerne og bryder den ned i forskellige underkategorier, som komplimenterer hver enkelt søjle.
Tilføjelsen af underkategorier som format hjælper dig med at skalere succesfulde content søjler ved at nytænke kernen af idéen i dit content.
Det kan eksempelvis være sådan her:
Content Søjle: Vores kunder - vores cases.
Content idé: Sådan vækster vi fra 0 til 900.000 organiske visninger på 3 måneder.
Content format: Short form – TikTok og Instagram
- Analyse: Sådan vækstede vi vores kundes organiske visninger.
- Hvordan: Her er vores tilgang til casen og hvilke værktøjer vi brugte uden at bruge en eneste krone.
- Udbytte: Her er 5 konkrete learnings fra vores succes case.
Ved at skabe content formater maksimerer vi udbytte og genanvender én content idé til flere forskellige stykker af content. Er du med så langt? Det handler altid om at genanvende, nytænke og sørge for, at det du skaber, ikke kun har ét skud i revolveren, men derimod kan brydes ned i flere stykker og dermed skabe flere resultater for dig.
4. Tænk i overskrifter
Begynd med overskriften, derefter kan du skrive dit manuskript.
Vi bliver som forbrugere konstant bombarderet med content på sociale medier. Det har indflydelse på vores opmærksomhed og betyder, at vi ofte kun læser overskriften og derfra danner os et indtryk.
Det samme kan oversættes til video.
Dit hook er din overskrift. Det er kernen i en succesfuld video og altid vores udgangspunkt. Skriv dit hook og byg rundt om det.
5. Bulletpoints
Skriv i overskrifter.
Skriv i bulletpoints.
Du vil gerne lave et storyboard eller manus? Så skriv i bulletpoints. Medmindre du skal producere en spillefilm, så giver det ikke mening at kortlægge hele manuskriptet.
Skriv i bulletpoints. Skriv i overskrifter. Tænk over hver bulletpoint som et åbent hook, der ikke er færdigskrevet. Dette giver dig frihed, men også struktur og rammer at arbejde indenfor. Dette er f.eks. noget Apple har haft stor succes med og de er nærmest altid nævnt i denne kategori af copy.
Tag ét kig på deres produktlanceringer. Senest med deres iPhone 15: ’’Nyt kamera. Nyt design. Nyforelskelse’’.
Det er kraftfuldt og effektivt. Det er kort og direkte.
6. Redigering
Nu lyder det måske prætentiøst, men jeg lover, at det passer. God redigering er som en god tekst. Jo mere du bruger dit viskelæder, desto bedre bliver din tekst. Med redigering betyder det groft sagt, at jo mere du klipper elementer ud, som ikke passer til dit hook, desto mere engagerende bliver din video.
7. Undertekster & captions
Når du først lige er begyndt, kan det være en god idé at benytte native undertekster i appen du bruger. Hvis platformen får mere data at arbejde med, så hjælper du algoritmen med at vide, hvilken målgruppe den skal pushe dit indhold til.
Når du har bygget en målgruppe over tid, anbefaler vi at bruge direkte, stærke og letforståelige undertekster. Her taler vi ikke undertekster i klassisk forstand, vi taler captions. Et maks af tre ord på skærmen. Gør det klart og tydeligt.
8. Bliv-Gemt-Framework
De bedste kreatører og brands deler ud af deres viden, underholdning og inspiration. De glemmer alt om gatekeeping og bliver i stedet thought leaders i deres nicher.
Og hvordan bliver du så en ressource af viden i din niche?
Noter hvad der er værd at dele. Del værdi som din målgruppe vil vende tilbage til. Skab det indhold, som du selv vil se og selv gemmer.
Indhold der bliver gemt som bogmærke eller lignende er et af de stærkeste indikationer du kan få på stærkt indhold.
Glem likes, gå efter at blive gemt.
9. Content-tragter
Hvis du er ambitiøs om at skabe resultater og drive trafik, så er content-tragter essentielle for din contentstrategi.
Her arbejder kernen af din content fra toppen og ned.
Top of funnel: Content der skaber stor rækkevidde. Dette taler til det større publikum.
Middle of funnel: Content der er værdifuldt, men inkluderer promovering af dine ydelser eller produkter.
Bottom of funnel: Content der driver en specifik handling. Det er her din call to action skal være skarp og konverterende.
10. Find inspiration
Tag et nærmere kig på de kreatører og brands som du følger.
Hvorfor er deres content værdifuldt for dig? Hvorfor følger du dem?
Analyser deres indhold. Måske er det måden de formulerer deres hooks på, måske er det deres hurtige klip i deres videoindhold. Bliv inspireret og brug denne tilgang i dit eget indhold.
Du behøver ikke genopfinde den dybe tallerken, men du må gerne blive inspireret af den.